Jesteś nauczycielem biologii, przyrody lub edukacji wczesnoszkolnej?
Prowadzisz grupę edukacji domowej?
Zaproś nas do siebie!
Celem prowadzonych przez nas warsztatów jest edukacja przyrodnicza, nastawiona przede wszystkim na zdobywanie wiedzy o otaczającym nas świecie poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą, aktywne poznawanie i doświadczanie. Chcemy rozwijać zainteresowania przyrodnicze wśród dzieci, wspomagać umiejętności analizowania i wnioskowania, budzić ciekawość świata, uczyć uważności i wrażliwości na otoczenie, rozwijać kompetencje społeczne. Pokażemy, że lekcje biologii nie muszą być nudne! Razem odkryjmy, że przyroda jest nieokiełznana, piękna i godna uwagi.
Warsztaty kameralne dla szkół podstawowych
BAŁTYCKIE ABC
Zakres tematyczny:
Jakim morzem jest Bałtyk? – historia powstania, położenie, głębokość, zasolenie. Właściwości słonej wody – proste doświadczenia fizyko - chemiczne. Życie w Bałtyku – przykładowe organizmy planktonowe, bentosowe i nektonowe. Zależności troficzne między nimi.
Formy pracy i metody nauczania:
Praca w grupach, ćwiczenia, eksperymenty, obserwacje okazów, gra dydaktyczna.
Łączny czas trwania zajęć: 1,5h (2 godziny lekcyjne).
Termin prowadzenia zajęć: cały rok.
Najważniejsze cele i treści nauczania:
Uczeń: charakteryzuje środowisko przyrodnicze Morza Bałtyckiego; rozpoznaje i nazywa organizmy żyjące w wodzie; wykonuje obserwacje i doświadczenia zgodnie z instrukcją; wskazuje przystosowania organizmów do środowiska życia i zdobywania pokarmu; dostrzega zależności występujące między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego oraz między środowiskiem, a działalnością człowieka; rozwija swoją wrażliwość na wszelkie przejawy życia; doskonali umiejętności
w zakresie komunikowania się i współpracy.
TROPIMY ZWIERZĘTA
Zakres tematyczny:
Tropienie zwierząt: budowa kończyn i tropy, ślady żerowania, odchody, poroże, fragmenty szkieletów, włosy, pióra. Rozpoznawanie głosów. Gniazda i domki.
Formy pracy i metody nauczania:
Praca w grupach, gra dydaktyczna, ćwiczenia, obserwacje.
Łączny czas trwania zajęć: 1,5h (2 godziny lekcyjne).
Termin prowadzenia zajęć: cały rok.
Najważniejsze cele i treści nauczania:
Uczeń: przeprowadza obserwacje makroskopowe preparatów świeżych i trwałych; rozpoznaje organizmy z najbliższego otoczenia; wskazuje przystosowania organizmów do środowiska życia i zdobywania pokarmu; doskonali umiejętności w zakresie komunikowania się i współpracy; rozwija swoją wrażliwość na wszelkie przejawy życia.
BOTANIKA W PIGUŁCE
Zakres tematyczny:
Po czym poznamy roślinę? - podstawowe cechy organizmów roślinnych. Jak rośliny odżywiają się, transportują substancje
i prowadzą wymianę gazową? Rozmnażanie roślin – budowa
i różnorodność kwiatów i funkcje nasion.
Formy pracy i metody nauczania:
Praca w grupach, obserwacje okazów i proste doświadczenia, dyskusja, praca kreatywna – tworzenie własnego modelu kwiatu.
Łączny czas trwania zajęć: 1,5h (2 godziny lekcyjne).
Termin prowadzenia zajęć: cały rok.
Najważniejsze cele i treści nauczania:
Uczeń: wykonuje proste obserwacje makroskopowe preparatów świeżych i trwałych; dokonuje porównań i klasyfikacji korzystając
z własnych obserwacji oraz doświadczeń; rozwija kreatywność
i zdolność krytycznego myślenia; kształtuje umiejętności motoryczne i sensoryczne; planuje i realizuje własne projekty; wskazuje przystosowania organizmów do środowiska życia; rozróżnia elementy budowy kwiatu i określa ich funkcje
w rozmnażaniu płciowym; przedstawia budowę nasiona rośliny; przedstawia sposoby rozprzestrzeniania się nasion, wskazując odpowiednie adaptacje w budowie owoców do tego procesu.
ROŚLINY POŻYTECZNE
Zakres tematyczny:
Historia uprawy roślin. Rośliny w naszym jadłospisie - które części roślin spożywamy? Produkty zbożowe. Produkty i substancje pozyskiwane z roślin i ich wykorzystanie w przemyśle, kosmetyce, farmacji.
Formy pracy i metody nauczania:
Praca w grupach, obserwacje, ćwiczenia, eksperyment, dyskusja.
Łączny czas trwania zajęć: 1,5h (2 godziny lekcyjne).
Termin prowadzenia zajęć: cały rok.
Najważniejsze cele i treści nauczania:
Uczeń: rozpoznaje wybrane rośliny uprawne; rozpoznaje organy rośliny nasiennej; opisuje modyfikacje korzeni, łodyg i liści; wykonuje proste obserwacje makroskopowe preparatów świeżych
i trwałych; klasyfikuje obiekty na podstawie własnych obserwacji; wykonuje doświadczenia zgodnie z instrukcją; wyjaśnia znaczenie roślin dla człowieka; doskonali umiejętności w zakresie komunikowania się i współpracy.
Warsztaty terenowe dla szkół podstawowych
O CZYM SZUMI LAS
Zakres tematyczny:
Las jako ekosystem – budowa i funkcjonowanie. Od czego zależy typ lasu? Rozpoznawanie gatunków drzew i runa leśnego. Co mieszka w lesie – ślady zwierząt. Kto jest gospodarzem w lesie?
Formy pracy i metody nauczania:
Obserwacje terenowe, zabawy dydaktyczne, dyskusja.
Łączny czas trwania zajęć: 1,5h (2 godziny lekcyjne)
Termin prowadzenia zajęć: kwiecień-październik 2025r.
Miejsce zajęć: tereny leśne - Matemblewo/ Sopot Kamienny Potok/ Wyspa Sobieszewska/ Oliwa.
Najważniejsze cele i treści nauczania:
Uczeń: podaje nazwy warstw lasu, rozpoznaje podstawowe gatunki leśnych roślin i zwierząt oraz przyporządkowuje je do odpowiednich warstw lasu; rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew nagonasiennych i liściastych; przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem; prowadzi obserwacje i pomiary w terenie; dostrzega zależności między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego oraz między środowiskiem a działalnością człowieka; rozwija swoją wrażliwość na wszelkie przejawy życia; kształtuje poczucie dumy
z piękna ojczystej przyrody.
ORIENTUJ SIĘ!
Zakres tematyczny:
Zasady czytania mapy (symbole, skala, kierunek). Działanie kompasu. Nowoczesne metody nawigacji z systemem GPS (podstawy teoretyczne i wykorzystanie w praktyce). Odnajdywanie punktów kontrolnych wg mapy i wskazówek odbiornika GPS. Przeliczanie skali map. Porównanie informacji na mapach różnej treści. Rozwiązywanie zagadek przyrodniczych.
Formy pracy i metody nauczania:
Zabawa dydaktyczna, obserwacje terenowe, dyskusja.
Łączny czas trwania zajęć: 1,5h (2 godziny lekcyjne)
Termin prowadzenia zajęć: kwiecień-październik 2025r.
Miejsce zajęć: tereny leśne - Matemblewo/ Sopot Kamienny Potok/ Wyspa Sobieszewska/ Oliwa.
Najważniejsze cele i treści nauczania:
Uczeń: czyta i interpretuje mapy różnej treści, poznaje różne sposoby prowadzenia obserwacji i orientacji w terenie; doskonali umiejętności w zakresie komunikowania się, współpracy i działania
BIORÓZNORODNOŚĆ WOKÓŁ NAS
Zakres tematyczny:
Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji. Podstawowe zależności między organizmami (piramidy troficzne, krążenie materii, obieg energii). Badanie różnorodności gatunkowej
w praktyce: bogactwo gatunkowe roślin i zwierząt na terenie Parku Reagana.
Formy pracy i metody nauczania:
Zbiór prób w terenie, praca z kluczami do oznaczania gatunków, praca w grupach, obserwacje, dyskusja.
Łączny czas trwania zajęć: 1,5h (2 godziny lekcyjne)
Termin prowadzenia zajęć: kwiecień-październik 2025r.
Miejsce zajęć: : Park im. Ronalda Reagana, ul. Czarny Dwór, Gdańsk.
Najważniejsze cele i treści nauczania:
Uczeń: poznaje różne sposoby prowadzenia obserwacji i orientacji w terenie; dostrzega zależności między składnikami środowiska przyrodniczego; rozpoznaje organizmy z najbliższego otoczenia posługując się prostym kluczem do ich oznaczania; doskonali umiejętności w zakresie komunikowania się i współpracy; przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
MAŁGIEW I SPÓŁKA
Zakres tematyczny:
Historia powstania Morza Bałtyckiego i jego charakterystyka. Co możemy znaleźć na plaży – rozpoznawanie gatunków mięczaków. Mieszkańcy Bałtyku i zależności troficzne między nimi. Ciekawostki o brzegu morskim.
Formy pracy i metody nauczania:
Praca w grupach, obserwacje, ćwiczenia, dyskusja.
Łączny czas trwania zajęć: 1,5h (2 godziny lekcyjne)
Termin prowadzenia zajęć: kwiecień-październik 2025r.
Miejsce zajęć: plaża Gdańsk Brzeźno, możliwe inne lokalizacje po uzgodnieniu.
Najważniejsze cele i treści nauczania:
Uczeń: poznaje różne sposoby prowadzenia obserwacji w terenie; charakteryzuje środowisko przyrodnicze Morza Bałtyckiego; rozpoznaje i nazywa organizmy żyjące w wodzie; wskazuje przystosowania organizmów do środowiska życia i zdobywania pokarmu; dostrzega zależności występujące między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego; rozwija swoją wrażliwość na wszelkie przejawy życia; doskonali umiejętności w zakresie komunikowania się i współpracy; przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego; kształtuje poczucie dumy z piękna ojczystej przyrody.
Warsztaty sezonowe-zimowe dla szkół podstawowych
PTASIE SMAKOŁYKI
Zakres tematyczny:
Cechy gromady ptaków i znaczenie sezonowości w ich życiu. Ptaki zimujące w mieście - charakterystyka wybranych gatunków i ich pfererencji pokarmowych. Zasady bezpiecznego dokarmiania ptaków. Tworzenie własnej kuli tłuszczowej z nasionami dla ptaków odwiedzających zimą karmniki.
Formy pracy i metody nauczania:
Praca w grupach, gry dydaktyczne, obserwacje.
Łączny czas trwania zajęć: 1,5h (2 godziny lekcyjne)
Termin prowadzenia zajęć: styczeń 2025r. - luty 2025r.
Najważniejsze cele i treści nauczania:
Uczeń: rozpoznaje organizmy z najbliższego otoczenia; przedstawia
i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem; wskazuje przystosowania organizmów do środowiska życia i zdobywania pokarmu; kształtuje umiejętności motoryczne i sensoryczne; planuje i realizuje własne projekty; przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
Warsztaty kreatywne dla szkół podstawowych
TWORZENIE OKOLICZNOŚCIOWYCH KARTEK METODĄ CYJANOTYPII
Zakres tematyczny:
A może tak własnoręcznie wykonany prezent na Dzień Babci i Dziadka? Albo wyjątkowa kartka na Walentynki, Dzień Mamy czy inną szczególną okazję? W trakcie zajęć każdy z uczniów będzie miał okazję stworzyć niepowtarzalne kartki okolicznościowe. Wykorzystamy metodę cyjanotypii – niezwykłą technikę fotograficzną, w której pod wpływem światła UV na papierze światłoczułym powstają biało-niebieskie obrazy. Uczestnicy zaprojektują własne kompozycje, używając roślin oraz tematycznych elementów dekoracyjnych, aby stworzyć pocztówki pełne uroku i osobistego charakteru.
Format pracy: 4 x pocztówka A6 lub 2 x obrazek A5.
Czego potrzebujemy: sali z możliwością zacienienia okien(rolety), dostępu do prądu i wody.
Czas trwania zajęć: ok. 1,5h (2 godziny lekcyjne).
Termin prowadzenia zajęć: cały rok.
ZAPROŚ NAS DO SZKOŁY!
REZERWACJE
Rezerwacji terminu warsztatów należy dokonać z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem telefonicznie
lub e-mailem.
E-mail: przyrodniczestory@gmail.com
Marta Sołtys tel. 504 076 938 Agnieszka Sadowska tel. 502 022 429
Termin prowadzenia warsztatów kameralnych: cały rok.
Termin prowadzenia warsztatów w terenie: kwiecień – październik 2025r.
Termin prowadzenia warsztatów sezonowych - zimowych: styczeń 2025r. - luty 2025r.
W przypadku zajęć kameralnych potrzebujemy sali lekcyjnej, optymalnie przystosowanej do pracy w 4 grupach. W przypadku zajęć dot. tworzenia kartek metodą cyjanotypii potrzebujemy sali z możliwością zacienienia okien(rolety), dostępu do prądu i wody.
Preferowana wielkość grupy 20-25 osób. W przypadku większy grup prosimy o informację.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OPŁATY
Za warsztaty edukacyjne całoroczne i terenowe pobieramy opłatę w wysokości 22 zł od ucznia.
Za warsztaty zimowe "Ptasie smakołyki" pobieramy opłatę w wysokości 30 zł od ucznia.
Za warsztaty kreatywne "Tworzenie kartek okolicznościowych metodą cyjanotypii" pobieramy opłatę
w wysokości 35 zł od ucznia.